Friday, September 23, 2005

Cinderella man

smlm aku g jb. kenapa pergi jb, jawapannya ada pada wan. tu pon kalau dia nak bgtau ... haha.

then aku dgn dia pergi cs, tgk CINDERELLA MAN. aku mmg dah lama dah tunggu citer ni. so smlm sampai2 jek kat cs, the muvie is just right on time. apa lagik...

lg best, dlm cinema tu termasuk aku cuma 8 org jek. pelik betul aku. punye lah hebat citer ni, tp citer melayu kl menjerit tu jugak yang penuh org nak tgk.

for me, cinderella man is the muvie of the year. kenapa aku suke citer ni? sebabnye :
1. aku mmg suke tgk cite lama, i mean yg background dia lama. mcm citer the patriot, braveheart, troy, pirate of the carribean. aku xsuke sgt citer yg maju sgt, mcm matrix ke back to the future ke.
2. aku suke citer yg ada semangat pertarungan. ada victory. mcm remember the titans, rocky, the patriot, troy. byk lg laa.
3. aku suke citer yg 'based on the true story'. mcm rain man.
4. aku tak minat citer yg penuh khayalan seperti lord of the ring, harry potter, matrix. tp kalau dah bosan layan jek.

ni aku kasik preview ni supaya citer ni menjadi 'mesti tonton' kepada korang semua. citer ni mengisahkan seorang boxer, jim braddock yg gemilang pada zaman boxingnye. pastu berlaku kemelesetan ekonomi us, pd thn 1929. masa dah kemelesetan ekonomi tu, dah lah susah nak dpt kerja, plak tu tangan dia mengalami kecederaan, so dia dah xbleh boxing lg.

masa ni laa tgk kehidupan org susah. gile sedih. nak dpt kerja pergi kat pelabuhan. tunggu kat luar gate. yg tunggu punya lah ramai, tp yg dpt xsampai bape org tu pon dipilih randomly. makanan kene catu, kesian anak dia. si bapak sanggup berlapar asalkan anak dapat makan. pastu masa dia janji kat anak dia yg diaxkan hantar anak-anak dia ke mana-mana, walaupun susah mcm mana pon hidup dia. duit tak de nak baya bil api. the wife and the kids cabut pagar kayu untuk dijadikan kayu api, utk heat badan. perghs sedih. pastu anak dia demam sbb umah xde heater. masa ni dia dah terpaksa jd mcm pengemis, mintak belas ihsan org. gile sedih. the 1st hour mmg penuh dgn air mata jek. pastu dia dah dapat match. bangkit semula. dan khirnye jadik champion. masa nak jadik champion tu pon byk pahit getir yg dia kene lalui. kawan dia sanggup jual brg sendiri asalkan dia dpt training. sedih nye ... huhuhuhu.

selebihnye korang kene tengok sendiri laa. mmg tak rugi pon tgk citer ni. semua perasaan ada dlm citer ni. renee zellweger mmg best giler. russel crowe tok sah citer la. mantap gile.

citer ni byk buat kita berfikir sendiri. betapa bertuahnye hidup kita pada hari ini. dan betapa susahnye hidup org tua kita demi membesarkan anak-anak. semua tu pengorbanan. demi isteri dan anak-anak. insaf aku.

ok ngantuk plak. mlm ni nak tgk ada persembahan drama sempena minggu bahasa. kawan aku mewakili bahasa mandarin. erm ada subtitle ke drama mlm ni.. akupon xtau.

ok aku dah ngantuk plak. tido ar ...

2 comments:

Anonymous said...

gile best cinderalla man ...

stylo giler ...

haha

Anonymous said...

wargh aku dah rase2 dah cite nih bakal meletop nanti..pasal aku ader gak bace preview dier kat paper..
'the story of men'..
em cume sem ni biasaklah, baget tak mencukupi untuk ke panggung wayang.huhu.