Thursday, June 03, 2010

little castle

we (me & hafdzuan) bought our first-together-property in Sep 07, right after we engaged.
sebabnya, i tak nak duduk rumah sewa lama-lama lepas kawen. so lets get ourselves a home, bayar mahal-mahal tiap-tiap bulan pon untuk rumah sendiri, bukan rumah sewa. puas hati :)

we got married in July 08, menyewa sampai Feb 09 before we moved to our own home on Mar 09.

so here is our little castle, where we spent our quality time together & raised up our kid & future kidssss (peh x agak-agak "s").


our little castle. this is the first day we move in, 15/3/09. hari tulah pindah, hari tu jugaklah pasang gril, pasang lampu, pasang kipas mak nenek semua.



by the way, the first furniture we bought right after we get married was a king size bed. baru kawen mestilah beli katil dulu, penting tu ;P.


kenapa pilih king size? because our master bed room is quite big & i think king size bed will occupied the empty space in the room. kalau beli queen size nampak banyak empty spaces plak, maklumlah belum buat segala cabinet almari.



reason lg 1 - sbb budak kecik ni pon tumpang tido sekali. so its wide enough to fit in 3 people on the bed :)




actually, hafdzuan & i was quite lucky because we dont have to spend a lot to buy home furnitures after getting married. reason - my brother & his family were leaving for Hong Kong to further his study & telah memberi ijin pada i untuk guna barang-barang dia. mostly barang-barang dalam rumah i dia yg punye :) (selamat poket gue).


i thanked them a lot for lending me their things termasuklah home-theater set yang telah dirembat masa kes pecah rumah i on May 09. nanti i ganti ok :) ngeeeeeeee.



ini adalah antara barang-barang abang & SIL yang telah banyak berjasa pada i & hafdzuan for almost 2 years:



sofa, tv cabinet & tv (located at our 2nd living room). a 1 door fridge & dining table. tq bro:)


just imagine, kalau tak de belas ihsan abg i & kakak ipar i ni, memang umah i dah sama level dengan gua dah. boleh jadik tempat menternak kelawar dah.

tapi ......... kontrak menggunakan perabot-perabot abang & kakak ipar i ni sudah ditamatkan awal bulan 5 haritu. diorang dah beli rumah, dah siap renovate & akan pindah ke sana. so sedar-sedarlah sikit kan, pulang balik semula barang diorang & i pon start laa mengalami bencana poket jahanam dengan membeli & membelah perabot rumah baru.


anyway, masa sibuk-sibuk nak pindah rumah last year tu i was 6 months pregnant. masa tu tak tahulah kenape asyik berkenan kaler silver. jadiknye, gril pon kaler silver & white, tempah langsir pon kaler silver. kahkahkah.


langsir silver. haha.


then we bought this sofa a week before puasa (on last year), tu pon lepas mama bising-bising - segan raya kang orang datang rumah duduk atas lantai jek ;P.



sofa pon kaler grey kahkahkah.



dan meja ini baru a week sampai:


a blue glass coffee table. carpet adalah carpet lama, untuk kenakan konsep blue / silver rumah. (kalau kawan-kawan lama nampak ni mesti cakap tak habis-habis kaler biru dari dulu :P)




a new tv cabinet. a simple one. purposely beli yang takde laci / pintu biar hadzim tak main bukak tutup laci / pintu. tapi lepas 2 minit tv cabinet ni sampai dia dah cabut kad astro. huh!!


and this is the latest one that we had. a dining table with 8 seating.
kenapa beli 8 seating? sebab hafdzuan berangan nak anak 5 orang, so cukup kerusi untuk duduk makan anak beranak. ngeeeeeeee.


fridge tak berapa nak baru (bought last year) & meja makan baru. i love 8 seaters. berbaloi-baloi :)



ok, this is all i have for now.
buying home furniture will never get ends.
im just happy for what i have now, but still, continous improvement is always needed.
:)


13 comments:

Dils said...

wahhh... meja makan tu extendable kee.

Aku slalu berkenan meja extendable ni.

memang biru aje ko amik. takpele. senang. Susah la kalo bini nk amik suke pink kat rumah kan.

FrH said...

aahh. mula2 aku carik a square table + 8 seaters. pastu tengok yg ni bleh extend jadik rectangle plak. i likeeeeee. beli dila beli!! mmg berbaloi. bole jadik katil skali kahkahkah.

hahaha biasa laa aku. eh kantoi plak cadar pon kaler biru ;)
pink has never been in my list n hafdzuan will never get agreed!!

ak yuyunz said...

cantiknya rumah frh... :)

afdni said...

perggghhh.. kopak kopak.. tp tkper best jek raser sbb brg baru.. hiks hiks hiks..

p!nkerton said...

wah bestnye farah,boleh decorate2 ;) try la masuk contest yg dpt hadiah free makeover ke kihkih, (i slalu brangan mcm tu)
cantik rumah u, simple but nice :)

Diyana said...

beli sblum kawin ke farah?nama ko ke laki ko?tak bleh jd harta sepencarian la ek.cpt ltk skali nama ko.hehe

FrH said...

kak yun - alaa biasa2 jek xde laaa cantik sgt pon hihi

kak yuni - inilah sbb musabab bulan ni ialah bulan pokaiiiiiiii huwaaa

fateh - ala ni pon mak yg bantu decorate hehe. alaaa tu laa kalao nk msk contest free makeover tu kene msk time rumah kosong la. ni dah ada brg rugi plak hehe. anyway tq :)

donat - aahh beli sblm kawen nama aku dgn laki aku la. tipu laa ckp dah kawen ahahaha. diorang bukan check pon ;) aku iyekan jek setiap kali lawyer call ckp aku "puan farah" or "husband puan farah ni" .. padahal belum kawen ahaha.

ashra said...

farah,
lawa ar umah ko.ikhlas ni.hehe.aku sgt tak sabo nak ader umah sendiri.tapi blum ada rezki. umah aku mnyewa ni pun,tak byk barang,sbb malas nak berangkut kalu pindah nti.
somemore,kalu umah sendiri lagi puas hati nak mghias kan...

btw,ko duk mana eh?aku ty epoh,die kater,die pun tatau.keke.aku nk gi lawat hadzim la bebiler free.hehe.
ko tau kan,aku duk kelana jaya?

Diyana said...

hohoho.pandai ampa.klu aku,mampos skema badut jek gitau lom kawin.hihi

FrH said...

ashra - thanks :) yelah aku kalau dok umah sewa pn malas nk brg byk2, malas nk mengangkut. xpe insyaAllah nnt sampai rezeki tu :)aku dok bukit mahkota, bangi. meh laa dtg umah. kalau ke nilai 3 tu meh singgah, umah aku 5 minit away jek dr nilai 3.aahh tau epoh ada ckp korang dok KJ :)

donat - ahahaha sbb aku dah set dlm otak kalau lawyer umah call ckp dah kawen, tp org bank tau jek aku xkawen lg hehe. ni membe aku yg ajar :P

ashra said...

owhh..bangi ye.ok! nti free2,aku terjah.tau je lah epoh.keje langgar weekend. nak mencari weekend tu sebulan sekali je dapat..hehe =)

~aboto~ said...

beb..

5 orang?
gagagagagagagagagagaga~

abot kagum..~

FrH said...

ashra - sila .. sila :) aku ingat raya nnt pon aku nk raya umah kau la! hehe.

abot - haha sbb tu ckp "berangan". baru planning. tunggu kalau jadik baru kagum ok ..? =)