Wednesday, November 25, 2009

can i transfer the increasing of the height to the weight..?

saya bawak hadzim pegi chekcup 5 bulan hari ni.
saya dah agak mesti bulan ni berat hadzim naik sikit jek.

skali timbang, berat hadzim cuma naik 400g. *mampus aku, selamat kene tiaw dengan kakak nurse jap lagi*

saya berdebar-debar masa menuggu nama saya dipanggil. macam nak amik result spm pulak.
dalam otak ni macam-macam pikir dah - apa salah saya sampai berat hadzim tak naik banyak. rasanya pikir ni lagi susah daripada pikir rumus termodinamik dulu.
pastu kakak nurse (nasib baik hari ni dapat kakak nurse yang tak berapa garang) dah start interview saya macam-macam. saya dah tak boleh nak cilok mana dah, akhirnye saya mengaku saya (dan jugak mak saya sebenarnya) sudah bagi solid food (Heinz food & home made blended potato) pada hadzim sejak 2 minggu yang lalu.

saya kene marah dengan kakak nurse. *ini yang saya paling suke klinik kerajaan. diorang sangat caring taw. kat klinik kerajaan, definisi marah = caring*
kakak nurse kata tak boleh bagi makan sampai 6 bulan. kenapa awak ni degil sangat? *ni saje tambah* susu saje sudah mencukupi sampai 6 bulan, lagi pulak kalau susu cap gantung. sebab bagi solid food laa berat dia jatuh.

"tp mak saya cakap dia lapa ..." *noted: hadzim dijaga oleh nenek dia. jadik percubaan tai-chi berlaku di situ*
nurse kata dia xlapa ... tu cuma assumptions orang tua zaman sekarang. kajian dah menunjukkan susu saje sudah mencukupi untuk baby sampai dia 6 bulan. *perbualan ditiaw oleh kakak nurse berlanjutan lagi. ye saya suke kene tiaw dengan kakak nurse. banyak info yang saya dapat*

bulan depan berat hadzim mestilah mencapai sehingga 8.2kilo. kalo tidak lemak ibu dia ni haa yang kene potong bagi kat anak dia. *saye suke jek*

lepas tu kakak nurse ukur panjang hadzim.
panjang hadzim bulan ni saje naik sampai 6cm (pengsan!), bulan lepas kepanjangan hadzim sebanyak 5cm.

3 bulan - 63cm
4 bulan - 68cm
5 bulan - 74cm

pengsan laa makkk kalo tiap2 bulan naik 5cm mcm ni. cukup lagi 20 bulan hadzim dah sama tinggi dengan ibu ayah dia.

nurse kata tinggi hadzim melampau-lampau (siap terlebih-lebih dari graf), tapi BMI hadzim ngam-ngam kat atas line selamat, sudah hampir ke yellow line *dah mcm biggest loser dah*

hurmmm. macam mana nak transfer kepanjangan kepada kelebaran eh ...?
tolonglah jangan panjang lagi untuk bulan ni. bagi berat lebih jek. anak mak dah cukup panjang dah.

lepas tu kakak nurse cucuk hadzim. hadzim rilek giler ala-ala macho xde bunyik langsung kuar masa kene cucuk. *gile machong anak mak*
lepas kene cucuk dia selamba tido dalam kete. dah macam kene inject dadah plak.


ni gamba latest budak makin memanjang, tapi tidak melebar.



lain kali buat mulut macam ni kalo ibu atau nenek suap makanan ok?
ni tidak, asyik mengangeee jek ..


hari ni feeling kekeluargaan lebih sikit jadik saya pon nak upload gamba terbaru family saya.
saje bosan.

9 comments:

Dils said...

huih.. memang panjang anak ko ni. Hehe.. takpeler, nanti catch up la die tu kut.

But pasal baby kena sua solid food tu, hehehe.. aku igt dulu gi tgk baby kat kampung di Bintulu tu. Aku hengatkan dah 6 7 bulan, rupanye baru 4 bulan. Badan mak oiii punye semangat. Aku tanya bagi nestum ke? die cakap ha ah.

laki cikgu kimia said...

mmg x lame lg same tinggi dgn gua laaa..

FrH said...

dila - yeke? nurse smlm ckp kalo bg nestum lg berat akan down.. ntah la. maybe lain baby lain la effectnya .. :|

nasrul - hahaha mcm gitulah gamaknya!! haha

Mrs. Amie said...

Isshhh..tak tahulah kenapa suka sgt tgk muka hadzim nie.. babe, i rasa kita kena buat persiapan untuk 25 tahun akan dtg dr skrg la... hahaha.. sungguh tak malu Mama qaira nie..

FrH said...

amie - hahahaha. sila isi borang tender yek!! ;)

Miss Lili@ said...

hoho dah kata mak bapak nye ada genetic tinggi and kurus... haruslah hadzim mewarisi.....

rindu nak main ngan hadzim lah.. he's getting macho-er.. geram!!

FrH said...

lia - nak mewarisi genetic kurus tinggi tu kot ye pon kalo dah remaja ok jugak ............. ni baby lg x sesueiii.

tulah. aku pn nk jumpe kau sblm kau bersalin nnt. nak tengok live perut boyot sblm bersalin :)

Anita, Mummy Adzryl said...

btol2.. hadzim mmg hensem lahh! hihihi.. jgn risua, dia active sgt kot sbb tu berat x naik byk. nnnt bila dia lg mobile, lg turun i rasa. i tgk babies slalu camtu. so don't worry. asalkan growth chart ok, ok nye... fyi, my adzryl slalu naik berat sket jer tau. huhuh. :D

FrH said...

anita - tu laa ni belum merangkak lg dah naik sikit. nnt kalo dah merangkak & berjalan takut lg sikit naik. sp far growth chart ok lg.
tu laa tengok adzryl pn naik sikit2 jek. xpe la aslong dia sihat dgn bm mummy dia :)