Thursday, March 25, 2010

how much milk to feed on 8, 9 months baby ..?

i need some clarification. do help me ..
i just want to make sure hadzim get enough nutricious.

brape banyak susu yang perlu diminum untuk baby berusia 8, 9 bulan?
lets say kalau baby u - fully fm, brape oz x brape kali minum?
kalau baby u - fully bm, brape oz x brape kali minum?
kalau mix fm & bm brape oz x brape kali minum?


hadzim sekarang ni in mix of bm + fm.

jadual milk hadzim:
pagi - 3 or 4 oz of bm.
thari - 3 or 4 of bm.
petang - 3 or 4 of fm (kalau bm cukup x support dgn fm la).
malam - direct bm.

hadzim mmg makan banyak, completed meal - pagi, thari, petang & malam.
adakah sebab dia makan banyak, demand terhadap susu juga kurang ..?
sebab i pernah nampak, baby around 8, 9 months drinks about 8, 9 oz. diorang pon mesti makan jugak kan, but still take 8,9 oz of milk.
hadzim 5 oz pon selalunya tak habis, camne nak feed sampai 8,9 oz ..

jadi adakah hadzim tidak minum sebanyak yang sepatutnya ..?


7 comments:

Miss Lili@ said...

post kat forum susuibu sudahhhhh... :)

CuppyCakeMommy said...

babe..i rasa it depends on ur baby tau..
I since Mia 4month i bg ebm kat dia 3oz je per session..so if sampai ptg 6pm dia comsume 6bottles of 3oz..
I try to tambahkan ebm dia jadi 3.5oz..tapi dia tak habiskan pun..so i stick with 3oz..now dia nak nak masuk 10month..

so u kena try n error juga..if u bagi lebih n ur baby takleh nak habiskan pun no meaning kan

FrH said...

siti - at least siang tu mia minum 6 bottles x 3oz = 18oz. hadzim cuma around 9-12oz jek .. haihh. mcm sikit sangat jek .. bagi lebih dia x habiskan plak, i plak yg sedih kalau dia x habiskan, ye laa time2 stok bm dah ciput kan .. ;)

Diyana said...

depends baby farah.ni anak aku ni,si damia mmg le skali minum 9 0z,selang 3-4 jam kkdg tu..aku plak risau dia obes plak nnti.dahle makan mende lain,die tak brapa lalu.kokokurnch ngan pisang je die lalu.bubur nasi ke,sayur2an langsung tkmo makan..huhu

FrH said...

donat - pehh ye ke .. skali minum dah 9oz, tiap 3 4 jam plak tu.. anak kau kuat susu, anak aku plak kuat makan .. haihhh. pengsan duit susu kau donat ..

MamaMyrza said...

frh.. aqief skrg dah xkira oz.. kira kotak leh ker? sebulan dekat 8-9 kotak yang 650g aku kena beli...

ashra said...

tul farah..dun wori la,coz depends on baby.
ada makan byk,susu kurang.ada susu byk,mkn sket,ada bedal both sama byk.tapi,berat hadzim lg banyak naik compare aleesya.

cam aleesya mix.
since aku tak keje,aku tak pam la..direct bf.
aku mix pun coz die susah tido mlm lena..terlalu byk kerap jaga wpun umo da besar2 ni..
da mix baru selesa aman sket la tido mlm nye.baru le straight 4-5 hours.kdg2 6-7hours sblm next minum or smbg tdo balik.

tp,minum byk-6 oz..kdg2 9oz sblm tido.tp,mkn sket.tak kuat makan...puas aku bagai kan resepi.sama jerk..kalu da kenyang sket,ala nk muntah or die muntahkan lebihnye..kurus lak tu coz ikut aku n kuat main.9 bln da le jalan..minum makan byk pun tak gemuk da..